Snøskred ved Leirvikhøgda tirsdag 9. januar 2024

Et større snøskred sperrer riksvei 94 ved Leirvikhøgda, slik at ingen biltrafikk kommer til eller fra Hammerfest by.
Hammerfest kommunes beredskapsledelse har møttes.

Denne artikkelen er mer enn 3 måneder gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Pressemelding fra Hammerfest kommune

Ingen personskade

Det er heldigvis ikke meldt om personskader. En bil ble tatt av raset, men de som var i bilen kom seg uskadde ut og er ivaretatt av politi og helsetjeneste.

Beredskapstjenester er i normal drift

AMK/ambulanse og legevakt håndterer henvendelser på normal måte. Det er god ambulansedekning på begge sider av raset og pasienter omdirigeres etter behov. Legevakttjenesten har også leger på begge sider av raset og håndterer henvendelser som normalt. Ved behov for ambulanse, skal man ringe 113 som vanlig, og for legevakt 116 117 som vanlig.

Brannvesenet har personell på begge sider av raset og er i normal beredskap. Hjemmetjenesten har også personell på begge sider og er i normal drift. Det samme gjelder politiet, som håndterer eventuelle utrykninger på normal måte.

Personer rasfast

Vi kjenner til at det er personer som er rasfast på «feil» side av raset i begge retninger. Kommunen har dessverre ikke mulighet til å bistå med innkvartering annet enn når liv og helse er truet. Vi oppfordrer de som har mulighet til det å ordne seg overnatting hos venner og kjente, og til de som måtte ha en ekstra overnattingsplass til å tilby dette. Vi vet at hammerfestinger er suverene til å trå til i sånne situasjoner.

Om noen ikke klarer å skaffe seg overnatting på egenhånd, kan de ta kontakt med kommunedirektør Elisabeth Paulsen eller assisterende kommunedirektør Christer Ringheim.

Varighet

Vegvesenet melder at forventet åpningstid for veien forbi rasstedet er kl. 12:00 i morgen onsdag 10. januar, men denne tiden er usikker og kan bli endret.

Kommunens beredskapsledelse fortsetter å følge og håndtere situasjonen til veien er åpnet igjen.

Varaordfører

Jan Tore Kvalnes