16. mars 2020 09:07 - koronavirus

Koronaviruset har kommet til Hammerfest nå.

Hjemmekarantene er for dem som har mistanke om smitte, men ikke har symptomer:
- Alle som har vært i utlandet
- Alle som har hatt nærkontakt med noen som er bekreftet smittet av covid-19
Disse skal unngå nærkontakt med andre i 14 dager. Nærkontakt er definert som kontakt med andre med mindre enn to meters avstand i mer enn 15 minutter. Unngå butikken så langt som mulig.

Hjemmeisolasjon brukes bare for de som faktisk er smittet.

Vi må alle bidra for å begrense smitte:

- Ikke kom uanmeldt til legen, ring først.

- Møt uansett ikke på legekontoret med luftveissymptomer, selv om du har avtalt time. Ring legen i stedet.

- Avbestill timer som kan vente. Bruk besøklegen.no for å få kontakt med din lege.

- Hvis du er forkjølet, skal du holde deg hjemme til en dag etter at du er fri for symptomer.

- Unngå sosial kontakt; fester, bursdagsfeiring, familesammenkomster og lignende bør utsettes.

- Unngå kollektivtransport hvis du kan.

Har du spørsmål om koronaviruset, kan du ringe helsedirektoratets informasjonstelefon på 815 55 015. Ellers finner du mye informasjon her:

hammerfest.kommune.no/korona
helsenorge.no/koronavirus

Det er viktig at alle som er i hjemmekarantene tar ansvar og følger opp reglene for å unngå videre smitte og at vi alle følger rådene for god hygiene. Når alle bidrar, kommer vi gjennom dette. Ta vare på hverandre og takk for at dere bidrar!

Hilsen Hammerfest kommune