Etiske retningslinjer
4 I møte med kommunens brukere og innbyggere
Vi skal møte innbyggere og tjenestemottakere med likeverd og respekt. Faglig kunnskap og skjønn skal ligge til grunn i rådgiving, myndighetsutøvelse og tjenesteyting. Sammenblanding av ansattes og tjenestemottakers private interesser og økonomiske midler skal ikke forekomme. Ansatte har veiledningsplikt og aktiv opplysningsplikt ovenfor tjenestemottakere.
4.1 Ansvar for kommunenes verdier og eiendeler
Vi skal være bevisst på at vi forvalter felleskapets midler på vegne av innbyggerne i Hammerfest kommune. Vi plikter å ta vare på kommunens ressurser på en økonomisk og rasjonell måte. Vi skal ta vare på kommunens ressurser på en forsvarlig måte, samt ta hensyn til miljøet og bidrar til reduksjon av energibruk og klimautslipp
Vi skal bruke vår arbeidstid effektivt, ta vare på kommunens eiendeler og behandle de med varsomhet. Vi skal ikke tilegne oss personlige fordeler av kommunens ressurser, avtaler, eiendommer eller andres eiendeler.
4.2 Taushetsplikt
Vi har taushetsplikt som spesifisert i underskrevet taushetserklæring. Denne gjelder alle ansatte og folkevalgte.
Taushetsplikten omfatter interne og/eller fortrolige opplysninger. Taushetsplikten gjelder utad og overfor kollegaer som ikke har behov for opplysninger i sitt arbeid, også etter at arbeids- eller tjenesteforhold er avsluttet. Overtredelse av taushetsplikten i henhold til lovbestemmelse eller gyldig instruks i tjeneste, kan medføre straff etter straffeloven § 209.
4.3 Habilitet, interessekonflikt og nære relasjoner
Vi skal være upartiske og ikke la egne, familiens eller nære venners interesser påvirke våre handlinger, saksbehandling eller vedtak. Vi kan ikke ha eierskap, styreverv eller annet lønnet oppdrag, som kan skade kommunens interesser eller være egnet til å svekke tillit til kommunen. Vi skal være åpne om verv eller engasjement i organisasjoner som kan så tvil om vår habilitet eller lojalitet i forbindelse med den tjenesten vi skal utføre.
Kommunens folkevalgte og ansatte i sentrale eller administrative stillinger skal registrere bistillinger, styreverv og økonomiske interesser i styrevervregister til KS.
4.4 Ekstraverv, bierverv og personlige interesser
Ansatte må vurdere og avklare med leder om ansettelsesforhold i andre stillinger, bierverv, styreverv, eierinteresser i andre virksomheter eller lignende, skape rollekombinasjoner eller interessekonflikt med de oppgaver som utføres i Hammerfest kommune.
4.5 Gaver og tjenester
Vi skal ikke ta imot gaver eller andre personlige fordeler som kan påvirke eller være med på å påvirke handlinger, saksbehandling eller vedtak. Gaver omfatter ikke bare materielle ting, men andre personlige fordeler som; rabatter, lån, reiser, bevertning, kurs eller lignende.
4.6 Atferd i sosiale medier
Vi har frihet til å delta og engasjere oss i sosiale medier. Det er viktig å tenke gjennom hvilke konsekvenser innlegg og ytringer kan ha for Hammerfest kommune. Vi er ikke anonyme når vi kommenterer saker relatert til Hammerfest kommune; Retningslinjer for bruk av sosiale medier - Hammerfest kommune.