Hva gjør du når et barn eller en ungdom sliter?Handlingsveileder Når vi bruker ordet «barnet» i denne handlingsveilederen, så mener vi både barn og ungdom. (Men for å slippe hele tiden å skrive lange setninger med «barnet eller ungdommen» skriver vi bare «barnet») I egen virksomhet, avdeling eller tjeneste Definer bekymringen for barnet Prøv å sette ord på uroen du kjenner før du tar saken videre. Barn og unges signaler på mulig mistrivsel Fysisk Anspent eller passiv Stille og tilbaketrukne Vanskelig forhold til mat Urolig i kroppen og rastløs Hygiene, klær, tannhelse Viser tegn til fysisk vold, merker, hoven Fysiske plager, vondt i hodet, magen og lignende Virker mer sliten og trett Selvskading Sosialt Ukritisk i relasjon med andre Mer innesluttet, søker lite kontakt med andre barn Klenger seg til voksne Ukritisk i relasjon med andre Ekstrem på vakt overfor voksne eller andre Mangler nysgjerrighet eller interesse for omgivelsene Går mye alene Psykisk Sutrete, utrygg, redd, engstelig eller skremt Selvbilde/selvtillit Undertrykt sinne Generelt Endringer av fysisk, sosial, psykisk eller faglig art Fravær Holder ikke avtaler Manglende samarbeidsevne Forteller om en vanskelig situasjon eller hendelse Konkretiser undringen eller bekymringen Del bekymringen med ansatte på avdelingen og nærmeste leder. Dersom dere vil ta saken videre, avgjør hvem som tar kontakt med foresatte. Forbered samtalen med foresatte eller barnet Bruk egne ord om hvorfor du er bekymret. Hvilke ressurser har barnet eller ungdommen? Hvordan er utviklingen i barnets eller ungdommens følelser? Humør, selvtillit, reaksjonsmåter, forhold til andre, tilknytning. Fungerer barnet eller ungdommen sammen med andre i samme alder? Kunnskap om omgivelsene, interesser, evne til konsentrasjon, planlegging. Hvordan er barnets eller ungdommens fysiske tilstand? Foreldre eller foresattes kompetanse, ressurser i barnets eller ungdommens nettverk. Andre kommentarer. Møtemaler og forslag til framdrift (DOCX, 210 kB) Gjennomføring av samtale med foresatte eller barnet I samtalen med foresatte og eventuelt barnet drøfter dere om det er grunn til videre oppfølging. Hvis ja: gå videre Hvis nei: Avslutt Jobb sammen med foresatte og barnet for å finne en løsning på utfordringen Møte med barnet og foresatte Legg fram bekymringen og observasjoner som er gjort. Beskriv målet og innsatsen Bli enige om problemet og bli enige om konkrete mål og tiltak. Samtykkeskjema (PDF, 105 kB) Foresatte må gi samtykke hvis informasjon skal deles mellom tjenestene for å sikre barnet best mulig oppfølging Gjennomfør innsatsen Sett i verk og gjennomfør avtalte tiltak på aktuelle arenaer. Avtal hvem som har ansvar for de ulike tiltakene. Evaluer innsatsen Alle drøfter om tiltakene har ønsket effekt og om situasjonen har endret seg. Hvis dere ønsker å fortsette og har behov for hjelp fra andre, avtaler dere et nytt møte hvor andre faginstanser er med. Husk: Samtykkeerklæring Opprett samspill Jobb tverrfaglig sammen mellom to tjenester, foresatte og barnet for å løse utfordringen. Samarbeidsmøte – oppstart Ha møte med de som skal være med. Presenter saken og avgjør hvem som skal være kontaktperson videre. Samarbeidsmøte – planlegg innsats Planlegg aktuelle tiltak sammen. Hvem har ansvar for hva? Vær presis og konkret. Avtal evalueringstidspunkt. Iverksett innsats Utfør avtalte tiltak på aktuelle arenaer. Bruk samspill som dokumentasjon. Evaluer innsats og veien videre Drøft effekten av tiltakene. Husk å snakke med barnet eller ungdommen i forkant om hva som fungerer og veien videre. Husk: Samtykke hvis flere tjenester skal involveres Samspill Jobb i tverrfaglige samarbeid mellom flere tjenester, foresatte og barnet for å løse utfordringen. Første møte med aktuelle tjenester Presenter saken: Hva er gjort, hvor står vi. Gi tilgang til nødvendig dokumentasjon. Avgjør hvem som skal være kontaktperson. Iverksett koordinerende innsats Utfør tiltakene på aktuelle arenaer. Evaluer innsats og veien videre Drøft de tiltakene som er iverksatt. Juster tiltakene om nødvendig. Vurder videre arbeid. Husk: Samtykke Samspill Publisert av Eilert Sundt Sist endret 25.11.2020 12.49