StartlånStartlån er en behovsprøvd låneordning fra kommunen som kan bidra til at husstander med boligetableringsproblemer får mulighet til å etablere seg og bli boende i nøkterne og gode boliger. Personer som ikke får lån fra private banker eller som mangler egenkapital kan søke om startlån. Boligen det gis lån til skal være nøktern, egnet og rimelig i forhold til antall beboere og lokalt prisnivå. Det er opp til kommunen å vurdere om startlån innvilges og hvor stort lånet blir. Lånets størrelse vil være avhengig av betalingsevne og eventuell annen gjeld. Lånsøker må kunne klare å betjene løpende bo- og livsoppholdsutgifter over tid. Man må ha folkeregistrert adresse i Hammerfest kommune i minst ett år for å søke startlån. Hva gis startlån til? Topp- eller fullfinansiering ved kjøp av bolig. Refinansiering slik at husstanden kan bli boende i nåværende bolig. Toppfinansiering ved bygging av ny bolig. Utbedring av bolig. Ordningen reguleres av Husbankens forskrift og retningslinjer for startlån. Før du kan søke om startlån fra kommunen må du ha vært i kontakt med bank for å avklare eventuelt banklån. Bankens vedtak må dokumenteres skriftlig. Les mer Retningslinjer startlån Råd og veiledning Ta kontakt med Servicekontoret hvis du trenger råd eller veiledning om startlån eller hjelp til å søke. På grunn av langtidssykemelding hos startlånsbehandlere, vil vi ha bregrenset kapasitet og lengre svartid enn normalt i perioden frem til 11. juli 2022 Søke om startlån eller tilskudd til bolig Du kan enten søke elektronisk hos Husbanken, eller fylle ut et søknadsskjema Søk elektronisk hos Husbanken.no Hvis du trenger hjelp til å fylle ut søknadsskjemaet, kan du ta kontakt med Servicekontoret. Der har vi også en PC som du kan få låne og få hjelp til å bruke. Hvis du vil bruke PC på servicekontoret til å søke, er det viktig at du har med Bank-ID. Du må også ha med følgende dokumentasjon for å legge med søknaden: Siste års selvangivelse Lønnslipp / trygdeutbetaling for de to siste månedene Bekreftelse på annen finansiering/egenkapital Kopi av gyldig legitimasjon Saksbehandling Saksbehandlingstiden til kommunen er inntil 3 uker, under forutsetning av at alle opplysninger er korrekte og at nødvendig dokumentasjon er mottatt. Søknaden behandles av bolig- og eiendomsavdelingen Hammerfest kommune utsteder et forhåndstilsagn som er din bekreftelse på finansieringen. Forhåndstilsagnet er gyldig inntil 6 måneder. Det er viktig at all nødvendig og relevant dokumentasjon følger søknaden. Ved kjøp av bolig vil bolig- og eiendomsavdelingen samarbeide med din bankforbindelse og eiendomsmegler ved vurderingen. Du får skriftlig beskjed om resultatet av søknaden. Klagemulighet Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage innen en frist på tre uker fra du mottok det. Klagen må være skriftlig og sendes til bolig- og eiendomsavdelingen. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Begrunn dette eventuelt med nye opplysninger. Klagen vil bli behandlet i kommunens klagenemnd. Publisert av Eilert Sundt Publisert 17.10.2019 14.39 Sist endret 09.06.2022 13.07