Du kan enten søke elektronisk hos Husbanken, eller fylle ut et søknadsskjema
Hvis du trenger hjelp til å fylle ut søknadsskjemaet, kan du ta kontakt med Servicekontoret. Der har vi også en PC som du kan få låne og få hjelp til å bruke. Hvis du vil bruke PC på servicekontoret til å søke, er det viktig at du har med Bank-ID.
Du må også ha med følgende dokumentasjon for å legge med søknaden:
- Siste års selvangivelse
- Lønnslipp / trygdeutbetaling for de to siste månedene
- Bekreftelse på annen finansiering/egenkapital
- Kopi av gyldig legitimasjon
Saksbehandling
- Saksbehandlingstiden til kommunen er inntil 3 uker, under forutsetning av at alle opplysninger er korrekte og at nødvendig dokumentasjon er mottatt.
- Søknaden behandles av bolig- og eiendomsavdelingen
- Hammerfest kommune utsteder et forhåndstilsagn som er din bekreftelse på finansieringen. Forhåndstilsagnet er gyldig inntil 6 måneder. Det er viktig at all nødvendig og relevant dokumentasjon følger søknaden.
- Ved kjøp av bolig vil bolig- og eiendomsavdelingen samarbeide med din bankforbindelse og eiendomsmegler ved vurderingen.
- Du får skriftlig beskjed om resultatet av søknaden.
Klagemulighet
Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage innen en frist på tre uker fra du mottok det. Klagen må være skriftlig og sendes til bolig- og eiendomsavdelingen. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Begrunn dette eventuelt med nye opplysninger.
Klagen vil bli behandlet i kommunens klagenemnd.